Faktorer som påverkar tiden vid städhjälp hemma

Faktorer som påverkar tiden vid städhjälp hemma

Genom den erfarenhet vi har skapat hos oss på Städade Hem så är det några specifika faktorer som påverkar pris och frekvens vid städhjälp av din bostad. Vi har alla olika typer av förväntningar och krav på vad som skall göras och vad som är okej att hoppa över vid städningen i hemmet. Men dessa förväntningar och krav gör det extra intressant och utmanande för oss som driver företag i städyrket. Definitionerna på rent och inte rent är svårt att sätta fingret på, det skall ju bara bli rent? Men riktigt så enkelt är det inte då tiden för att leverera kvalitativa städuppdrag tar olika lång tid i olika bostäder. här nedan kommer vi gå igenom några av de faktorer som påverkar din städtid och ditt pris vid städhjälp hemma.

  • Checklistan grunden till allting 

Checklistan sätter grunden för städningen. Denna förklarar i grund och botten vad som skall göras och det som inte står med utförs sällan. När du då gör extra tillägg som renbäddning av sängen, diska/ plocka ur diskmaskin eller lägger till rengöring av insida av skåpsluckor så tar det längre tid att bli klar med städningen. En skicklig städerska kan lätt ta till sig extra tillägg men ibland är det svårt när kommunikationen sinsemellan arbetsgivare/ kund till städerskan kan vara otydlig och bristande. Men genom att extra tillägg som detta görs så tar det längre tid att utföra städningen vilket i sin tur gör att fakturan kommer innehålla fler städtimmar.

  • Noggrannheten är olika från person till person

Alla människor har vi olika syn på saker och ting och framförallt på vad som är rent och inte. Det vill säga att vissa är mer noggranna än andra. Utmaningen är att ständigt anpassa sig efter kundernas önskemål och vad som är rent för dem. Det som även är viktigt att poängtera är att en städerska kan få dig att bli utomordentligt nöjd men hos en annan kund kan städerskan i fråga få mycket feedback på vad som ska göras bättre. Det är detta som är så intressant i städbranschen, för det handlar hela tiden om detaljer och att ständigt vilja utvecklas.

  • Har du en ny eller gammal bostad? Mycket inredningsdetaljer? 

Bostaden är även det en viktig aspekt i det hela när det gäller estimering av tid för städning. Nya bostäder som är rena från grunden och med öppna ytor går enkelt att städa. Är det däremot fullt med prydnad/ inredningsdetaljer så kommer det ta längre tid för att få bostaden ren från damm.

  • Har du mycket kalk i badrummet?

Kalk i badrummet är något som många hem vi stött på har och att rengöra dush/ glasväggarna är något som tar tid att få rent och fint. Dessa är också otroligt viktiga för helhetsintrycket när det gäller städningen. För att enkelt rengöra dessa rekommenderar vi att använda kalkborttagningsmedel alternativt ättiksprit som får verka innan du börjar gnugga med en skursvamp med vit undersida.

  • Har ni barn i familjen? 

Att ha barn hemma säger nästan sig självt – det blir smutsigare och det krävs mer tid för att få det att bli rent eftersom ytorna smutsas ner mer. Förvisso så är det varierande om det är en 20 åring hemma eller om det är en 3 åring som kladdar ner.

  • Hur många badrum/ kök har ni? 

Köket och badrummen är det som tar allra längst tid i 99% av fallen. Köksluckorna blir lortiga, sopskåpet och toaletterna får ständigt ta emot skit, och måste rengöras kontinuerligt för att få det att bli rent och bakteriefritt. Men detta är något som vi verkligen måste ta hänsyn till vid estimering av tid vid kontinuerlig städhjälp.

  • Frekvensen på städningen

Har du hemstädning varje vecka? Hemstädning varannan vecka? Hemstädning var fjärde vecka? Beroende på vilken frekvens du har så varierar städtiden och det kan vara upp till 100% i ett tidsspann mellan varje och var fjärde vecka.

  • Sammanfattningsvis

Det finns mycket olika variabler och faktorer att tänka på vid estimering av löpande hemstädning som är så viktiga att ta del av. Detta för att städerskan som arbetar inte skall kämpa ihjäl sig för att klara städningen i tid och för att du som kund skall få ett så långsiktigt samarbete som möjligt med städföretaget du anlitat.

Har du mer tips på vad som är viktigt att veta och ta i beaktelse? Hör gärna av dig till oss!