5 saker du måste veta innan du anlitar ett städföretag

Om du någonsin går i tankarna att skaffa städhjälp så vill du hitta det städföretaget som är bäst i sin nisch. Utbudet från olika städleverantörer i branschen är långt ifrån varierande. Det finns skräckexempel och sedan så finns det städföretag som tar företagandet på stort allvar. Skräckexempel har vi på Städade Hem stött på flertalet gånger och det är oerhört läskigt när allting uppenbarar sig. Löner är dåliga, försäkringar infinner sig inte, oklart vem som tar ansvaret och slutkunden har inte koll på någonting. Men för att förhindra detta så kan du ställa frågor till motparten ( städföretaget du tänkt anlita ) innan du anlitar dem.

Innan jag går in djupare på frågorna vill vi poängtera att detta är vad vi anser genom den erfarenhet vi har skapat oss i branschen.

 

1. Har ni egen personal eller jobbar ni med underleverantörer?

Om ja på denna fråga så bör det kollas upp vad underleverantören ( vi kallar detta företag Städx ) får i arvode för att arbeta. Vi har skräckexempel där vi själva blivit tilldelade 50% av det de andra städföretaget debiterar till slutkund. Detta drabbar så oerhört hårt på personalen som är anställda på Städx att lönerna, försäkringar ( om olyckan är framme ) långsiktighet kommer bli oerhört svårt att hålla och drabba dig som kund i slutändan.

Om företaget har angivit ett högt pris till mig redan från början då?

Då måste du ändå dubbelkolla vilken ersättning företaget utger till sin underleverantör. Sedan skulle vi även rekommendera dig att söka vidare till ett annat städföretag som har ansvar för sin egen personal och som bär ansvaret för verksamheten i stort. När det gäller städning och privata ägodelar är det mycket som kan gå fel om inte rätt frågor ställs till motparten och i detta fall det företag du tänkt anlita

Sammanfattning – Dubbelkolla alltid om det är egen personal och inte underleverantörer. Om det finns underleverantörer rekommenderar vi dig att få in fler offerter och ställa samma fråga till dem.

2. Är ni försäkrade? 

Försäkringar är otroligt viktiga när olyckan är framme, dels hos dig som kund men även hos personalen på det städföretaget du tänkt anlita. När det gäller städning så är den mänskliga faktorn i fokus och misstag kan ske i olika former och det är ett faktum. Självklart är detta något vi alla vill undvika men som vi inte kan påverka mer än att städa på ett professionellt och rätt sätt samt göra bakgrundskontroller på medarbetare på företaget. Så det som är otroligt viktigt för dig som kund är att fråga om företaget du tänkt anlita är företagsförsäkrade?

Vi på Städade Hem är försäkrade hos Trygg-Hansa med ansvarsförsäkring upp till 10mjkr. Dessutom erbjuder vi våra medarbetare Foras företagsförsäkring – Försäkringspaket grundavtal.

3. Vid ett städabonnemang kommer samma återkommande städerska till mig?

En och samma städerska vid ett löpande städabonnemang är grunden för ett långsiktigt och tryggt samarbete. Detta är grundläggande för vår regelbundna städhjälp vi utför till våra många städkunder. Anledningen till detta är för att städerskan lär sig dina önskemål och hur du vill ha det. OBS. Att tänka på är att fråga vad som händer när städerskan blir sjuk. Vid sjukdom hos personal är det av stor vikt att företaget i fråga meddelar detta innan städtillfället i din bostad så att en person som du inte känner igen dyker upp i din bostad helt oväntat. Hos oss på Städade Hem meddelas du så snabbt som möjligt om någon sjukdom eller liknande uppstått och du bestämmer helt själv om ersättare godtas eller inte.

4. Har ni tagit utdrag ur belastningsregistret?

Att ta utdrag ur belastningsregistret är något som skall vara självklart hos samtliga företag, men det är det inte hos alla. Det är otroligt viktigt då arbetet sker inuti din bostad och vi värdesätter din trygghet i allra högsta grad. Vi på Städade Hem har gjort detta hos samtliga medarbetare för att du som kund skall känna en trygghet rakt igenom. Men den riktiga sanningen är att oavsett hur bra det ser ut på pappret kan olyckan vara framme och då är det tryggt att du har anlitat ett företag som tar ansvaret på allra största allvar.

5. Har ni goda referenser? 

Referenser genom reco.se, facebook, google eller annat är en otroligt viktig del om inte den viktigaste. Det är otroligt svårt för ett företag att dölja negativa omdömen i den transparenta värld vi idag lever i. Referenser säger mycket och om en dålig referens har myntats så handlar det mycket om att ge bästa möjliga service. Detta är något vi på Städade Hem jobbar stenhårt med och något vi försöker förbättra varje dag. Vi tror att genom högt kvalitativa städuppdrag och bra service så kommer du som kund känna en otrolig trygghet när du anlitar oss för städhjälp i din bostad

Bor du i Nacka, Hammarby Sjöstad eller Södra Hammarbyhamnen och har funderat på hemstädning?

Städade Hem Ab är  ett lokalt städbolag i Nacka som är specialiserade på hemstädning. Idag underlättar vi för hundratals hushåll varje vecka för att de ska få ihop sitt vardagspussel. Många tar hjälp av oss för att de ska slippa allt negativt kring städning och kunna fokusera på det som är viktigt för dem. Det underlättar i deras vardag, ger dem mer tid och skapar mycket positiv energi som de kan sprida till sina barn, partner och vänner. Så lås oss även hjälpa dig att undvika allt negativt kring städning och vad det skapar i hushållet, så du kan fokusera på det som är viktigast i ditt liv, det du förtjänar, att må bra!

En sak som är otroligt viktig för oss är att du blir nöjd. Därför erbjuder vi alltid nöjdkund garanti. Det betyder att om du inte är nöjd med städningen så gör vi om den kostnadsfritt! Bor du i Nacka, Hammarby Sjöstad eller Södra Hammarbyhamnen och vill slippa allt de negativa kring städning och få ett liv som är fyllt av positiv energi? I Januari månad kan du boka ett kostnadsfritt möte med ett oss. Du bokar mötet genom att lämna dina kontaktuppgifter under så hör vi av oss inom 24 timmar.