5 sätt att minska stress i vardagen

Ytterst få gillar att stressa, men ändå gör många det varje dag. Det är svårt att minska stress i vardagen.

Mycket ska göras och man har lite tid att göra det på. Ibland kan det kännas som att stressen är ett måste och att det inte finns något vi kan göra åt den.

Och visst, det kanske inte går att låta bli att hämta ungarna på förskolan eller att möta chefens tajta deadlines.

Men det finns ändå en del saker man kan göra för att göra vardagen lite mer stressfri. Här kommer några tips vi hoppas kan hjälpa!

1. Skaffa städhjälp

Det spelar ingen roll hur duktig du är på att städa om du inte har tid att göra det. Att ta hjälp av en städfirma som oss på Städade Hem är ett smart sätt att göra vardagen enklare eftersom du ger dig själv en paus från alla måsten.

Det blir helt enkelt en sak mindre att göra, och det kan vara precis vad som behövs för att du ska orka fortsätta med vardagens ekorrhjul.

Antingen kan du välja att ta hjälp med städningen varje eller varannan vecka, eller så kanske du bara behöver en ordentlig storstädning då och då.

2. Minska skärmtiden

Vi säger ofta till våra barn att de inte får sitta för mycket vid skärmar, men om sanningen ska fram, hur mycket tid lägger du själv på onödiga saker framför skärmen?

Självklart räknas inte jobb in, men om du ser över hur mycket du använder din mobil för att kolla sociala medier och liknande så kanske du blir överraskad över hur mycket tid som går åt.

Och det är inte bara det faktum att skärmar är tidstjuvar som gör oss stressade, utan alla dessa intryck av blinkande knappar, eviga skrollningar och pop-up-reklam stressar våra hjärnor och gör oss trötta och ofokuserade.

Detta leder till att vi är mer mottagliga för stress från andra håll och har mindre motståndskraft.

Men ibland kan skärmar så klart underlätta vardagen. Vi har därför kollat in de bästa städapparna som vi recenserat i inlägget Underlätta vardagen med appar för städning.

3.     Rensa ut onödiga saker

Det kan kännas väldigt stressande om hemmet är fullt med saker som ni egentligen inte behöver. För många saker ger en dåligt samvete.

Det kan handla om saker som behöver lagas, plagg som du planerar att kunna komma i till nästa sommar eller saker som du helt enkelt inte har haft ork att köra till tippen.

Så gör dig av med allt som inte behövs, så kommer du att känna dig lättad i stället för tyngd när du är hemma.

Ett populärt sätt att minska stress och rensa där hemma är med Konmari-metoden. Tanken är att bara behålla saker som ger glädje.

4.     Rör på dig

Fysisk aktivitet ger dig endorfiner, ett lugn och känslan att du kan klara nästan vad som helst.

Och det kan i vissa fall räcka med en promenad, att stretcha lite eller att spela lite fotboll med barnen, men ett par gånger i veckan kan det vara skönt att få in ett ordentligt träningspass där effekten sitter i lite längre.

Träning är ett bra sätt att minska stress i vardagen.

5.     Gör en checklista

Checklistor kan vara ens bästa vän eller värsta fiende beroende på hur de är utformade.

En bra checklista kan minska stressen i vardagen. I stället för att skriva upp exakt allt du vill få gjort idag, skriv upp några få saker och lägg hellre till nya när du är klar med listan om du har tid över.

Risken är stor att du, om du skriver upp allt från början, bara får gjort 70% ändå och sedan slutar dagen med dåligt samvete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Behövliga fält är markerade *